وبلاگ - آخرین اخبار
توری سایبان باغ و باغچه

در این مقاله ابتدا تعریف کاملی از توری سایبان باغ و باغچه ارائه شده و سپس به بیان ویژگی‌ها، مزایا و فاکتورهای مهم حین انتخاب شید گلخانه پرداخته ‌شده‌است.

انواع شید گلخانه (توری سایبان)

توری سایبان باغ و باغچه یا اصطلاحاً شید گلخانه چیست؟

به‌منظور جلوگیری از تابش شدید نور خورشید بر روی سطح گیاهان و گل‌های موجود در باغ یا باغچه، از یک لایه محافظ استفاده می‌کنند که به آن توری سایبان باغ و باغچه گفته می‌شود. این وسیله نام‌های دیگری نیز دارد. از جمله: شید گلخانه، توری سبز، توری سایبان، توری شید و غیره.

اگر نور خورشید به‌صورت پیوسته بر روی سطح محصولات گیاهی بتابد، می‌تواند خسارت‌های زیادی را به آن‌ها وارد نماید. مخصوصاً در فصول گرم سال که شدت آفتاب بیشتر از زمان‌های دیگر می‌باشد. بنابراین، ایجاد سایه و سایه‌اندازی نقش مهمی را در رشد مناسب و پرورش محصولات گیاهی ایفا می‌کند.

از شید گلخانه نه‌تنها برای باغ‌ها و گلخانه‌ها بلکه در سایر مکان‌ها ازجمله: دامداری‌ها، ساختمان‌های مسکونی و تجاری، پارکینگ‌ها، بالکن‌ها، استخرهای پرورش ماهی و غیره استفاده می‌شود. یکی از تأثیراتی که استفاده از توری سایبان باغ و باغچه دارد، می‌توان به خنک‌سازی و کاهش دمای نسبی محیط اشاره نمود که کمک شایانی به رشد بهتر گیاهان می‌کند.

 

توری سایبان باغ و باغچه

 

ازجمله مزایای شید گلخانه می‌توان به داشتن قابلیت انعطاف زیاد اشاره نمود. این ویژگی، این امکان را به نصابان این وسیله می‌دهد تا به‌راحتی و در کم‌ترین زمان ممکن آن را در محل خود قرار دهند. الیاف نازک یک ماده شیمیایی به نام پلی‌اتیلن، ماده اصلی تشکیل‌دهنده توری سایبان باغ و باغچه می‌باشد. علاوه بر این ماده شیمیایی، توری‌هایی نیز وجود دارند که در ساخت آن‌ها از HDPE استفاده شده است.

 

برای مشاهده لیست قیمت شید گلخانه (توری سایبان) بر روی دکمه کلیک نمایید.

 

خوبی این نوع شید گلخانه ‌این است که هم در برابر یکی از اشعه‌های مضر موجود در نور خورشید یعنی اشعه UV (اشعه فرابنفش) مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد و هم دارای کیفیت مناسبی می‌باشد که در کاربردهای مختلف می‌توان از آن‌ استفاده نمود. در واقع می‌توان گفت، توری‌‌های سایبان باغ و باغچه به‌نوعی مدل امروزی و جایگزین پیشرفته حصیرهایی هستند که در زمان قدیم کاربردهای فراوانی داشتند.

توری سایبان باغ و باغچه یا اصطلاحاً شید گلخانه

توری سایبان باغ و باغچه چه ویژگی‌هایی دارد؟

شید گلخانه در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی بسته به نوع کاربرد آن ساخته می‌شود. اما رایج‌ترین رنگ موجود در بازار، رنگ سبز می‌باشد که با محیط‌های گیاهی و سرسبز تناسب بیشتری دارد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، یکی از وظایف توری سایبان باغ و باغچه کاهش دمای محیط می‌باشد. این نوع توری‌ها با فیلتر نمودن بخش قابل توجهی از گرما و نور خورشید، قابلیت کاهش 5 تا 8 درجه سانتی گراد از دمای محیط را دارا می‌باشند.

با توجه به این نکته که محصولات گیاهی تقریباً به 2 تا 2.5 درصد از انرژی موجود در نور خورشید نیاز دارند، شیدهای گلخانه قابلیت ایجاد سایه به میزان 30 تا 80 درصد را دارا می‌باشند. امکان نصب توری سایبان باغ، هم در فضای داخلی و هم در فضای بیرونی وجود دارد. با اینکه نصب این نوع توری‌ها در محیط بیرونی گلخانه رایج‌تر بوده، هستند افرادی که در محیط داخلی گلخانه نیز برای بهبود عملکرد رشد گیاهان این نوع توری‌ها را نصب نمایند.

اما باید دانست که با نصب شید گلخانه در فضای بیرونی، نرخ کارایی آن افزایش پیداکرده و با سایه‌ای که ایجاد می‌کند دمای محیط را به‌طور مطلوب کاهش می‌دهد. توری سایبان باغ و باغچه را می‌توان در ابعاد مختلفی تهیه و استفاده نمود. اما اگر طول توری را 50 متر در نظر بگیریم، اندازه عرض‌های استاندارد آن، 2، 4، 6 و 8 متر خواهد بود.

ناگفته نماند، هر کدام از این توری‌های سایبان دارای نرخ سایه‌اندازی مختص به خود می‌باشند. با در نظر گرفتن تمامی ویژگی‌های اشاره ‌شده، کشاورزان و گلخانه‌داران تنها کسانی نیستند که از این توری سایبان استفاده می‌کنند. بلکه افراد مختلف که در صنایع گوناگون مشغول به فعالیت هستند نیز از قابلیت‌های این نوع توری‌های سایه‌انداز استفاده می‌کنند.

کارشناسان گونی الوند قبل از فروش شید گلخانه (توری سایبان) در تهران یا در همه شهرهای ایران نیاز میزان تابش نور آفتاب گیاه شما را بر اساس نوع آن می‌سنجند و بهترین نوع شید مورد نیاز شما را با بهترین دوخت در اختیارتان قرار می‌دهند.

توری سایبان باغ و باغچه چه ویژگی‌هایی دارد؟

مزایای شیدهای گلخانه

با به کار بردن در مکان‌ها و محیط‌های مختلف کشاورزی و صنعتی، توری سایبان باغ و باغچه مزایا و فواید زیادی را به ارمغان می‌آورد که در فهرست زیر به مهم‌ترین آن‌ها پرداخته‌شده است.

  1. داشتن انعطاف‌پذیری مناسب.
  2. مانع‌شدن از تابش شدید نور خورشید و جلوگیری از برخورد اشعه‌های مضر بر روی سطح محصولات گیاهی و سایر موجودات.
  3. کاهش دادن تلفات انرژی در داخل گلخانه که منجر به افزایش راندمان و ایجاد صرفه اقتصادی در مدت‌زمان کوتاهی می‌شود.
  4. داشتن قیمت بسیار مقرون به‌صرفه و هم‌چنین طول عمر بالا.
  5. کاهش دمای محیط در حد استاندارد که منجر به رشد هرچه بهتر گیاهان می‌شود.
  6. مقاوم بودن در برابر خوردگی و پارگی در اثر برخوردهای جزئی.
  7. فروش به صورت کیلویی یا متری

مزایای شیدهای گلخانه

شرایط و چگونگی انتخاب یک شید گلخانه با کیفیت

عوامل مختلفی را می‌توان هنگام انتخاب و خرید مناسب‌ترین توری سایبان باغ و باغچه نام برد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، شدت تابش نور خورشید و شرایط آب و هوایی محل زندگی شما که در آن مشغول به کار کشاورزی هستید، می‌باشد. به این دلیل که شید گلخانه، علاوه بر تنوع بر اساس ابعاد و اندازه فیزیکی، از نظر درصد میزان سایه‌اندازی نیز متغیر است. ازجمله ضریب‌های سایه‌اندازی استاندار می‌توان به 30، 50، 65 و 80 درصد اشاره نمود.

فاکتور مهم دیگر، ابعاد و اندازه فضای کشاورزی و یا گلخانه شما می‌باشد. هرچه ابعاد گلخانه بزرگ‌تر باشد، باید توری سایبان با طول و عرض‌های طولانی‌تر انتخاب کنید تا مقدار هدر رفت آن به حداقل برسد.

لیست قیمت شید گلخانه یا توری سایبان مناسب در مجموعه الوند به صورت قیمت هر کیلو شید گلخانه یا توری سایبان و قیمت هر متر شید گلخانه (توری سایبان) ارائه می‌شود.

شرایط و چگونگی انتخاب یک شید گلخانه با کیفیت

عوامل افزایش طول عمر مفید شید‌های گلخانه

فاکتورهای زیادی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید طول عمر مفید توری سایبان باغ و باغچه خود را افزایش دهید. به‌عنوان نمونه، اگر شید گلخانه شما با مواد شیمیایی مختلفی از جمله، سیمان، بنزین، انواع روغن‌های مضر، آهک و غیره در تماس باشد منجر به بروز آسیب‌های جدی در آن شده و در نتیجه طول عمر آن کاهش می‌یابد.

بنابراین از عدم نزدیکی این مواد با توری سایبانتان اطمینان حاصل نمایید. هم‌چنین، برای جلوگیری از بروز اشتباهات احتمالی در اندازه‌گیری، سعی کنید که آن را در زمان صبح و یا عصر نصب کنید. چون گرمای موجود در طول روز می‌تواند باعث کشیدگی و یا جمع شدگی نامناسب سایبان شود.

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار، نصب شید گلخانه به‌صورت شیب‌دار می‌باشد. زیرا با این کار از جمع شدن و انباشتگی آب در زمان بارندگی و یا بقایای سایر جانداران و گیاهان جلوگیری می‌شود. تمامی عوامل اشاره شده، دست به دست هم داده تا باعث افزایش کارایی و طول عمر توری سایبان شما شوند.

عوامل افزایش طول عمر مفید شید‌های گلخانه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.