وبلاگ - آخرین اخبار
پارچه گونی کنفی بافت درشت

پارچه گونی کنفی از دیرباز مورد استفاده اقشار مختلف مردم قرار می گرفته و دارای قدمت زیادی است. کارآمد بودن این پارچه های بافت درشت باعث شده که حتی با پیشرفت صنایع نساجی و روی کار آمدن پارچه های الیاف مصنوعی، همچنان متقاضیان زیادی داشته باشند. با افزایش تقاضا و گسترش حرفه های جدید در دنیای امروز ، باید به این پارچه های طرح گونی نگاه جدیدی داشت. در این مقاله از الوند با کاربردهای مختلف این پارچه های گونی و نحوه تهیه آن ها آشنا می شویم.

پارچه گونی کنفی

اولین پارچه های کنف در اصل هزاران سال پیش از طناب های نازکی تهیه می شد، که به صورت دستی به هم بافته می شدند. به همین دلیل این پارچه ها را، پارچه های بافت درشت نیز می نامند. این طناب ها یا نخ های نازک از گیاه شاه دانه تهیه می شد. لایه خارجی ساقه این گیاه، مواد اصلی تشکیل دهنده پارچه بودند. در آن زمان لایه خارجی ساقه های گیاه شاه دانه را از قسمت داخلی آن جدا نموده و از آن طناب یا نخ هایی محکم می ساختند.

طناب های ساخته شده از این الیاف طبیعی تا حدی محکم بودند که برای بادبان کشتی ها، کشیدن اجسام سنگین و جابجایی آن ها مورد استفاده قرار می گرفتند. رفته رفته و با تولید طناب هایی با ضخامت کمتر، پارچه های کنفی تولید شد که در زمینه هایی مثل تهیه کیسه هایی برای مصارف کشاورزی، صنعت و مصارف خانگی از آن ها استفاده می کردند.

کنف

 کاربرد مختلف گونی های کنفی

گونی، کیسه ای مقاوم برای جابجایی و نگهداری مواد غذایی، محصولات کشاورزی و برخی مصالح ساختمانی است. هر چند گونی های کنفی به دلیل بافت نسبتا درشتشان برای نگهداری و جابجایی موادی مثل آرد، گچ و سیمان که بافت ریزی دارند، مناسب نیستند و به عنوان گونی ساختمانی مورد استفاده قرار نمی گیرند. اما نسبت به گونی های لمینت بافته شده گزینه های مناسبی برای انتقال موادی مثل برنج، گندم، جو هستند.

همچنین گونی های درجه دو و سه کنفی، به دلیل بافت درشتشان گزینه مناسبی برای آغشته کردن آن ها با قیر داغ و قیر گونی کردن جاده ها و خیابان ها می باشند. به تازگی نیز حافظان محیط زیست، با خرید گونی های کنفی در ابعاد کوچک یا کیسه های کنفی، آن ها را در مصارف خانگی، جایگزین کیسه های پلاستیکی کرده اند. از دیگر کاربردهای پارچه های طرح گونی کنفی می توان به استفاده آن در دکوراسیون های خانه های قدیمی، طراحی های خاص لباس به سبک قدیمی، گل سازی، عروسک سازی، ساخت دسته گل، پرده و رومیزی های رنگ آمیزی شده اشاره کرد.

کاربرد گونی کنفی

خرید پارچه گونی کنفی

هم اکنون فروش پارچه گونی کنفی در بازار به صورت عمده فروشی و خرده فروشی در دسترس می باشد. همچنین عرضه این پارچه ها در بازار در ابعاد مختلف و درجه بندی های متفاوت صورت می پذیرد. پارچه های درجه یک، نسبت به پارچه های کنفی درجه دو و سه دارای کیفیت بیشتر و درجه خلوص بالایی می باشند. این پارچه های گون کنفی متری به صورت رولی در بازار به فروش می رسند. پارچه های گونی کنفی رولی را می توانید در عرض های یک، دو و سه متر و طول های متفاوت، تهیه کنید.

مزایای استفاده از پارچه های گونی کنفی

همان طور که گفته شد استفاده از پارچه های کنفی سالیان سال است که ادامه دارد. حتی با صنعتی شدن تولید پارچه و روی کار آمدن کارخانه های متعدد نساجی همراه با مواد جدید نیز از میزان کارآمدی آن ها کم نشده است. در زیر به طور به اختصار به شرح چند مزیت از پارچه های کنفی می پردازیم:

قیمت مناسب گونی های طرح کنف

مهم ترین متقاضیان پارچه های گونی کنفی در بخش های صنعت و کشاورزی فعالیت دارند. افراد معمولا برای استفاده از گونی و کیسه های مورد نیازشان علاوه بر مرغوبیت، به قیمت آن ها نیز توجه می کنند. یکی از دلایل مهم بودن قیمت برای آن ها این است که این دو قشر برای بر طرف کردن نیازهای خود به تعداد زیادی از این گونی ها نیاز دارند. بنابراین، چنانچه قیمت آن ها مناسب نباشد، برایشان مقرون به صرفه نیست.

گونی کنفی بافت درشت

دوام و استحکام بالای گونی های کنفی

یکی از مزیت های گونی های کنفی نسبت به گونی های پلاستیکی علاوه بر داشتن ظاهری جذاب تر و زیباتر، دوام بالای آن ها در برابر اجسام تیز و برنده است. همچنین به دلیل محکم بودن الیاف آن ها، در برابر اجسام سنگین نیز دارای مقاومت بالاتری هستند و می توان در جابجایی مواد با اطمینان بیشتری از آن ها استفاده کرد. این دو مزیت باعث می شود این گونی ها آسیب کمتری ببینند. همچنین عمر طولانی تری داشته باشند و مقرون به صرفه تر به نظر برسند.

آسیبی به محیط زیست نمی زنند

طبق آنچه به نظر می رسد انسان توانسته است سال ها بدون آسیب به محیط زیست و اکوسیستم به تولید پارچه های کنفی پرداخته و در مصارف مختلف از آن ها استفاده کند. هنگام کاشت گیاه این پارچه ها به خاک کمتری نیاز است و به دلیل آفت کمتری که دارند، به آفت کش های کمتری نیز نیاز پیدا می کنند. طبق نظر محققان، تولید و استفاده از این پارچه های گونی کنفی مواد سمی و خطرناک کمتری را منتشر می کنند. همچنین بر خلاف گونی های پلاستیکی قابل بازیافت می باشند و جذب در طبیعت می شوند.

جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی

گونی های کنفی برخلاف گونی های پلاستیکی بهترین روش برای نگهداری مواد غذایی می باشند. درواقع گزینه مناسبی برای مصارف خانگی محسوب می شوند. این پارچه های کنفی به دلیل بافت درشت و دارا بودن الیاف طبیعی باعث جریان هوا به داخل کیسه ها می شود. ماندگاری مواد غذایی مانند سیب زمینی و پیاز را بیشتر می کند.

گونی کنفی برای مواد  غذایی

معایب گونی های کنفی چیست؟

بافت درشت پارچه های کنفی بر خلاف گونی های پلاستیکی، باعث می شود برای جابجایی موادی با دانه های بسیار ریز، مانند آرد، گچ و سیمان قابل استفاده نباشند. همچنین الیاف استفاده شده در این پارچه ها در برابر آفتاب آسیب دیده و به مرور زمان دچار پوسیدگی می شوند. به همین منظور در شرایطی که گونی در معرض آفتاب است بهتر است از گونی های ضد آب و آفتاب استفاده شود. همینطور لازم به ذکر است که استفاده از این گونی ها برای مصارف ساختمانی به صرفه نیستند و کاربردی ندارند. بنابر این بهتر است در زمینه های ساختمان سازی، گونی های ساختمانی را به کار ببرید.

فروشگاه گونی الوند، فروشگاه معتبری است که از بهترین مواد در تولید گونی های ساختمانی، لمینت و پلاستیکی استفاده کرده است. انواع گونی های ذکر شده را در ابعاد مختلف می توانید از فروشگاه گونی الوند تهیه کنید.

4 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.